El forat de Sant Ou (antic nom popular de Sant Eudald) és un avenc de més de 70-74 metres de profunditat, en dos trams verticals, situat a la comarca del Ripollès, a prop de Gombrèn, del castell de Mataplana i del Santuari de Montgrony. El lloc ha estat objecte de moltes llegendes, la majoria d´elles relacionades amb les disbauxes del Comte Arnau, l´amo i senyor d´aquestes contrades.
Segons la llegenda, alimentada al llarg dels anys pels habitants de la zona, era aquest l´avenc per on el Comte Arnau s´esmunyia per anar a fer “visites” a les monges del monestir de Sant Joan de les Abadesses i per on s´escapava, també, quan era perseguit.
No va ser fins la primera dècada del segle XX, quan Mossèn Norbert Font i Sagué, introductor de l´espeologia a Catalunya, explorà per primer cop l´avenc, tot certificant des del fons del forat que aquest no tenia sortida ni cavitats subterrànies. Malgrat tot, la seva espectacular profunditat ha estat la que ha seguit alimentant durant anys aquestes llengendes.
En l´actualitat el forat es troba protegit per unes valles de fusta que alerten del perill de caiguda.
Més enllà de la curiositat de l´avenc, l´excursió és molt recomanable per la visita a la capella troglodita, l´església de Sant Pere (podeu demanar les claus de l´església a l´hostatgeria i us les deixaran sense problemes, tornant-les és clar!!) i la passejada divertida que farem i en la que visualitzarem, durant el primer tram, una extraordinària panoràmica del Pedraforca.
Com arribar-hi.
===================================
Una mañana del mes de Octubre, decidimos aprovechar un día de fiesta y subir a Montgrony.
Montgrony es muy soleado, prácticamente de invierno o días señalados, sin embargo tiene un par de zonas claras de sombra, que yo recuerde: el Bac de Sant Ou por la mañana y el Tobugan por la tarde.
Vista desde el Bac de Sant Ou |
El Bac de Sant Ou tiene unas vías con la dificultad ajustada a nuestros requisitos personales y hacía allí nos dirigimos.
Tuvimos un buen día y aunque el sol empezó a molestar algo sobre las 14:30 h no daba de lleno en toda la pared, y se llevó bien en los primeros momentos en que nos alcanzó.
El Bac de Sant de Ou se divide en dos partes, una a pie de carretera y otra en un piso superior, sobre una repisa de entre 1 y ½ metro de ancho según el recodo. Recuerda a la de Can Paulet o a la de Siuranella. Se accede a ella por medio de una canal reforzada por una cuerda fija.
Hay cuatro vías nuevas, dos a cada lado de la cuerda fija. Visualmente la dificultad debe rondar entre el V+- 6a.
En el pie de vía |
Más o menos todos cumplimos con los objetivos que llevábamos en mente y nos quedó un deber pendiente para vete a saber cuando.
> Paraula d’Eston, 7c+/8a. Isaac tras trabajarse y matizar la línea consigue, con esfuerzos, encadenarla. Xavi entrena la continuidad, bueno, le destroza la continuidad.
Isaac en Paraula d'Eston, 7c+/8a |
> Pasión Maldita, 6a+. Es un buen 6a+, técnico y divertido.
> Vía 33, V+. La vía que hay a su izquierda. Es un quintillo que salvo el chapeo de la primera chapa real no debe dar ningún otro problema.
> Ves d’On, 6c+. Itinerario lógico y recomendable. Intenso y continuo en sus 3-4 primeros seguros, luego afloja la intensidad pero con movimientos atléticos hasta la reunión. Sale a vista.
> Xurrupae, 7a+. Línea peculiar. Entrada a bloque que no consigo resolver, muy heavy para mí. Continúa bien pero los movimientos más lógicos te llevan a contactar con la Ves d’On. Entonces a esa altura se propone una travesía, sin problemas, hasta el paño de pared de la izquierda. Este tramo es de intensidad creciente y continua, casi bloquero, hasta que vuelve a contactar con la llegada a la reunión de la vía anteriormente nombrada. Este tramo lo veo factible, no regalado; pero la entrada muy lejos.
Conviene empezar con la primera chapada.
> Continuarà, 7c+. Isaac le da dos tientos a esta línea pero se atasca en un par de pasos; es muy dura en su tercio inicial y la secuencia gestual difícil de adivinar.
Isaac en Continuarà, 7c+ |
Para entonces el sol ya picaba. Decidimos regresar a casa pues ir hasta otro sector para hacer como mucho una vía no nos motivaba en demasía.
Basado en el croquis de al zona que aparece en la guía de Escalades al Ripollès. Y en el siguiente se actualiza la de Montgrony del 2015 |
Bones Fernando
ResponderEliminarEt paso les dades d'aquestes 4 vies noves, les vam equipar fa uns anys.
30-Keta boys 6b/6b+ per Patu, Yeyo, Perea i Aleix Carretero
31-Toxik parties 6a pels mateixos
32-El trencabolts 6a per Patu i jo
33-Montse 5+ per Patu
Totes equipades amb parabolts de M10 i M12
Reunions d'anella si no recordo malament, i uns 15 mts
Salut!
Días Sergi.
EliminarHe estado fuera y no podíoa contestar.
Por lo que veo son las vías que aparecen sun nombre en la guía de Montgrony Climbs, de la 7 a la 10, pag. 106.
Cuando tenga un momento colgaré una actualización con tu información.
Gracias por ella.
Salut i Roca.